Beintrening hjemme uten utstyr?

Store deler av landets befolkning er igjen bannlyst fra treningssentre. Jeg håper likevel de fleste av mine følgere er flinke og holder treningen i gang hjemme! Min erfaring er at mange er ganske flinke til å trene overkropp hjemme, men vet ikke hvordan de skal få trent bein på en god måte, om de ikke har noe utstyr tilgjengelig. Her er tre effektive forslag for beintrening uten utstyr:

#1: KNEBØYHOPP:

Kjør en dyp knebøy og hopp så høyt du kan. Gjør øvelsen kontinuerlig uten pause mellom reps, og hopp så høyt du kan på hver rep. Fortsett til du kjenner kraftig oppsamling av melkesyre i beina.
Dette krever ingen utstyr, og uansett hvor sterk du er så vil du til slutt oppleve at denne øvelsen er tung. Vi vet at lette belastninger også kan gi en styrkeeffekt om vi løfter med maksimal hastighet, og vi vet at man kan få god muskelvekst med lette belastninger, om man trener til man nærmer seg muskulær feiling. Med knebøyhopp oppnår man begge deler, da de første repsene vil være å regne som eksplosiv styrketrening, mens de siste repsene vil bli gode også for muskelvekst – om du presser deg hardt og fortsetter til “syra tar deg”.

#2: NORDIC HAMSTRINGS:

En velkjent og meget utfordrende øvelse for bakside lår. Her låser du fast føttene dine, enten med hjelp fra en partner, eller ved å finne noe du kan låse fast føttene i hjemme, f. eks. under sengekanten.
Kjør så sakte du kan hele veien ned, og hjelp til med armene for å komme deg opp. Kjør reps til du ikke lenger klarer å bremse godt minst halve veien ned.

#3: NORDIC QUADS:

Denne er mindre velkjent, men like god. I stedet for å lene deg framover og bremse ved hjelp av bakside lår, så lener du deg bakover og bremser ved hjelp av framside lår. Har du en partner kan personen holde på knærne dine for økt stabilitet, eller du kan legge noe med litt vekt på knærne for å holde de nede.

Ønsker du et treningsprogram for hjemmetrening?

Ta kontakt for et uforpliktende tilbud på coaching:

Har du noen mål om å gå opp eller ned i vekt?
Skriv en kort beskrivelse av din treningserfaring, og hvordan du har trent de siste tre månedene:
Om du har noen skader eller smerteproblematikk for øyeblikk, beskriv disse.
Hvor mange økter i uken ønsker du? Jeg anbefaler seks økter i uken ved hjemmetrening
EMS står for «electrical muscle stimulation» og en en metode hvor elektroder festes på kroppen for å påføre et ytre elektrisk stimuli som får musklene til å trekke seg sammen. Metoden er godt dokumentert å fungere veldig godt både for utrente, trente, og elite nivå utøvere i en rekke forskjellige idretter. Jeg anbefaler apparatet Powedot, som kan bestilles bl.a. hos Gymgrossisten:
Er det noen spesifikke øvelser som du veldig gjerne ønsker å ha med i et treningsprogram, eller noe du absolutt ikke ønsker?
Har du noen kommentarer eller spørsmål?

Comments are closed.