Bokanmeldelse: Idrettens mentale treningslære (Pensgård, A.M. & Hollingen, E)

Idrettens mentale treningslære er den siste av pensumbøkene under PT-studiet jeg gjennomfører her på Bali gjennom Active Education (se anmeldelse av de andre her), og denne tar for seg den mentale delen av idrettslige prestasjoner, og går inn på ulike teknikker som kan forbedre prestasjonen.

Flere jeg har snakket med oppfatter boka som kjedelig.. «Mental trening, ugh..», men jeg liker den, og jeg vet at det mentale er svært viktig når det kommer til idrett. Boka gjennomgår en rekke effektive teknikker som kan brukes for å forbedre planlegging, gjennomføring og reflektering av trening og konkurranse. Hovedpunktene er hvordan man styrer sin egen grad av aktivering (hvor ‘gira’ du er) og hvilke effekter det kan ha, visualiseringsteknikker og målsettinger.

Boka er relativt kort med ca 150 sider i ‘pocket’ format, inkl. vilder og illustrasjoner. Den er også skrevet på en meget lettlest måte, og helt klart ment for ‘brukeren’ i form at idrettsutøvere og trenere, framfor å være ment for forskere.

Jeg vil anbefale boka til alle idrettsutøvere, såvel som alle som arbeider med idrettsutvere. Når det er sagt, er mange av de mentale strategiene i boka også meget verdifulle utenfor trening og idrett, og de fleste vil nok lære noe nyttig om de leser denne boka med et åpent sinn :-)

Terningkast: 5.

Jeg har selv benyttet med av mange av teknikkene beskrevet i boka en god stund, noe av dette fant jeg ut av selv, mens noe er inspirert av boka The Purposeful Primitive – en bok jeg forøvrig kan anbefale på det varmeste til alle med interesse innenfor styrketrening og styrkeidretter. Nedenfor ser du et nylig sett med rest-pause frontbøy, legg merke til hvordan jeg lukker øynene (for å visualisere løftet) før jeg starter, og hvordan jeg benytter meg av pusteteknikker og bevegelser for å gire meg opp (aktivering) før og under settet.