Er Prowler og slede BEDRE enn vanlig styrketrening for atletisk utvikling?, mm. -> Trening & Kosthold; Verdt å lese, Utgave 68

Utgave 68 – I denne utgaven:
– Er Prowler og slede BEDRE enn vanlig styrketrening for atletisk utvikling? (av Eirik Sandvik)
– Aint Nothin To It But To Do It (av Charlotte Loa)
– Idrettsprestasjoner avhenger av mer enn bare å SKAPE bevegelse! (av Eirik Sandvik)
– Youth Strength and Conditioning Programs: “He’s a Big, Strong Kid.” (av Eric Cressey)
– Markløft og knebøy, eller ettbeinsøvelser for idrettsutøvere? (av Eirik Sandvik)
– Most Bodybuilders Look Like Crap (av TC Luoma)
– Forstyrret søvn kan hemme fettoksidering (forskning)

Ukas sitat:

«…It is not productive for athletes to think in terms of body parts or muscle groups, as bodybuilders do. The human body functions as a system – in both sports and life – with all its components parts operating together in a coordinated synergy. It makes no sense to seperate it into its constituents components for training when the desired result of the training is the improvement of the whole system. It does not function that way, and cannot be effectively trained that way…»
– Mark Rippetoe.

Er Prowler og slede BEDRE enn vanlig styrketrening for atletisk utvikling? Trening med prowler, slede og lignende blir mer og mer populært – med god grunn; det er en flott måte å trene for idrettsutøvere og andre som ønsker ‘funksjonell’ styrke og arbeidskapasitet. Jeg har trent en del slikt med Eirik Sandvik, og må si meg helt enig med artikkelen hans her.

Her er noen klipp fra en av Predator Performance øktene jeg deltok på:

Aint Nothin To It But To Do It: En flott og inspirerende post av Charlotte Loa, om hvordan det er viktig å ‘ta steget’ for å nå dine mål her i verden. Timingen vil aldri være perfekt, og det vil være utfordrene, men om du skal komme videre må du være villig til å gjøre noe nytt.

I boka The 4-Hour Workweek har Timothy Ferriss en liste med 7 spørsmål man kan stille seg selv når man vurderer å gjøre noe nytt:

1. Define your nightmare, the absolute worst thing that could happen if you did what you are considering.

2. What steps could you take to repair the damage or get things back up on the upswing, even if temporarily?

3. What are the outcomes or benefits, both temporary and permanent, of more probable scenarios?

4. If you were fired from your job today, what would you do to get things under financial control?

5. What are you putting off out of fear?

6. What is it costing you – financially, emotionally, and physically – to postpone your action?

7. What are you waiting for?

Idrettsprestasjoner avhenger av mer enn bare å SKAPE bevegelse! En flott artikkel av Eirik Sandvik om trening for ddrettsprestasjoner, og hvordan det ikke bare er å skape bevegelse som er viktig, men også å takle raske retningsendringer, stå imot motstand mm..—

Youth Strength and Conditioning Programs: “He’s a Big, Strong Kid.”: En interessant og god post av Eric Cressey om utfordringene med å trene en ‘stor og sterk’ unge..

Markløft og knebøy, eller ettbeinsøvelser for idrettsutøvere? Nok en god post av Eirik Sandvik, som går i samme ‘baner’ som de andre denne uka og går inn på emnet om trening for atletiske prestasjoner, framfor kun ren styrke.

 

Knebøy. Foto: IPF

Most Bodybuilders Look Like Crap: En artig spalte i TC Luoma’s artikkelserie ‘The Testosterone Principles’ :)

Forstyrret søvn kan hemme fettoksidering: En studie fra juli 2011 fant at forstyrret søvn hemmer fettoksidering, sannsynligvis gjennom å redusere sekresjon av veksthormon under dyp søvn.

Studien:

Hursel R, Rutters F, Gonnissen HK, Martens EA, Westerterp-Plantenga MS. Effects of sleep fragmentation in healthy men on energy expenditure, substrate oxidation, physical activity, and exhaustion measured over 48 h in a respiratory chamber. Am J Clin Nutr. 2011 Jul 27. [Epub ahead of print]. Pubmed.

 

Comments are closed