KUN 2 % FÅR I SEG «NOK» KALIUM!

Kun 2-3 % av den Amerikanske befolkningen får i seg det anbefalte inntaket av kalium daglig (1-2), og dette kan blant annet øke risikoen for høyt blodtrykk og beinskjørhet. Mineraler som kalium er videre involvert i en rekke livsviktige prosesser i kroppen, og lavt inntak over tid kan føre til en rekke negative konsekvenser – ofte uten at du er klar over det.

Jeg har ikke oversikt over andelen med for lavt inntak av kalium i Norge, men når nesten ingen får i seg nok på andre siden av dammen, så er det lite tvilsomt at vi får i oss nok av det her i Norge.

Løsningen er heldigvis veldig enkelt, og det involverer ikke bruk av kosttilskudd. Det finnes nemlig en rekke matvarer som gjør det veldig enkelt å få i seg nok kalium, og her er noen eksempler, med prosent av av anbefalt daglig inntak (USDA):

* 1 stor potet: 44 %.
* 1 kopp kaffe: 3 %.
* 1 glass kokosvann: 17 %.
* 1 glass tomatjuice: 16 %.
* 1 stor tomat: 12 %.

adventspotetene

Ta en potet…?

Andre gode kilder til kalium er blant annet svisker, gulrøtter, søtpoteter, tunfisk, bananer, melk og blomkål.

PRAKTISKE TIPS: For å sørge for at du får i deg optimale nivåer av kalium kan du enkelt å greit passe på at du de fleste dager får i deg en eller flere at matvarene nevnt ovenfor. Enda enklere løsninger for å sikre godt inntak kan være å følge en av strategiene nedefor:

* Spis poteter et par dager i uken.

* Drikk et stort glass med kokosvann eller tomatjuice hver dag.

* Spis et par tomater hver dag.

Vanskeligere er det ikke :)

FOTO: Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Les mer om POTETEN: http://fitnessbloggen.no/en-matvare-som-er-naeringsrik-sunn-metter-og-smaker-nydelig/

Referanser:

1) Cogswell ME1, Zhang Z, Carriquiry AL, Gunn JP, Kuklina EV, Saydah SH, Yang Q, Moshfegh AJ. Sodium and potassium intakes among US adults: NHANES 2003-2008. Am J Clin Nutr. 2012 Sep;96(3):647-57. doi: 10.3945/ajcn.112.034413. Epub 2012 Aug 1. FULL TEKST: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3417219/

2) Weaver C1, Marr ET. White vegetables: a forgotten source of nutrients: Purdue roundtable executive summary. FULL TEKST: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3650503/

Comments are closed