Bokanmeldelse: The Purposeful Primitive av Marty Gallagher

The Purposeful Primitive: Using the Primordial Laws of Fitness to Trigger Inevitable, Lasting and Dramatic Physical Change er en stort og flott bok om styrketrening, treningspsykologi, kondisjonstrening og ernæring.

The Purposeful Primitive: Using the Primordial Laws of Fitness to Trigger Inevitable, Lasting and Dramatic Physical Change (Marty Gallagher)

The Purposeful Primitive er skrevet av Marty Gallagher, som har vært involvert i styrkeløft, kroppsbygging og vektløfting i over 30 år. Han har vært involvert som trener for en rekke topp styrkeløftere, inkl. velkjente Ed Coan.

Boka er massiv med sine nesten 500 sider og store størrelse, men den er ikke full av såkalte ‘fillers’ – det er kvalitetsinformasjon hele veien, og det er skrevet på en lettlest og gripende måte. Boka er bygget opp på en god måte hvor vi først får presentert en mini-biografi av ‘Iron Masters’, etterfulgt av et kapittel kalt ‘Iron Methods’ og et kapittel kalt ‘Iron Essays’. Deretter får vi det samme for psykologi, kondisjonstrening og ernæring med kapitlene ‘Mind Masters’, ‘Mind Methods’, ‘Minds Essays’, ‘Cardio Masters’, ‘Cardio Methods’, ‘Cardio Essays’, ‘Nutrition Masters’, ‘Nutrition Methods’, og ‘Nutrition Essays’.

Han presenterer en rekke forskjellige teorier og metoder på en god og objektiv måte, og det er både lærerikt og underholdende for deg som er interessert i trening. Jeg vil påpeke at Marty’s ekspertise absolutt ligger på styrketrening, og at ‘Iron’ kapitlene har en bedre kvalitet enn kapitlene om kondisjonstrening og spesielt ernæring, men alle kapitlene er likevel gode, og han presenterer som nevnt ting på en god og relativt objektiv måte.

Forord er forøvrig skrevet av Pavel Tsatsouline, forfatter av blant annet The Naked Warrior.

The Purposeful Primitive er en bok jeg anbefaler på det sterkeste for alle med stor interesse for styrkeidretter og styrketrening, og naturligvis de som ønsker å arbeide i denne bransjen. Den er nok ikke like interessant for de som kun ønsker å bruke trening for å ‘komme i form’, men om du virkelig brenner for dette emnet ‘må’ du bare lese denne boka.

Terningkast: 5