Bokanmeldelse: The 4-Hour Body av Timothy Ferriss

Timothy Ferris sin nye bok, med det fulle navnet The 4-Hour Body: An Uncommon Guide to Rapid Fat-Loss, Incredible Sex, and Becoming Superhuman‘, nådde raskt topplasseringen i New York Times sin velkjente ‘bestseller’ liste, jeg forhåndsbestilte den tilbake i november og mottok den rund midten av desember, og har nå lest ferdig hele ‘beistet’ på nesten 600 sider.

The 4-Hour Body: An Uncommon Guide to Rapid Fat-Loss, Incredible Sex, and Becoming Superhuman (Timothy Ferriss)

Boka er i essens en slags selvbiografi om alt som har med menneskekroppen å gjøre; trening og ytelse, helse og kost, livskvalitet og lengde, mm. Skrivemåten er ganske lik hans tidligere suksessbok The 4-Hour Workweek, som jeg likte meget godt. Boka er som nevnt et beist på nesten 600 sider, men det er dog en del bilder i boka, og den er helt klart lettlest, interessant og underholdene – dette er ikke en slitsom bok å lese :)

Det er en hel haug med kapitler, noen bedre enn de andre. Det sier seg selv at ikke all informasjonen i boka blir av den ypperste kvalitet, når en person skal skrive om såppas mye. Det er helt klart en god porsjon overdrivelser i boka, for ikke å snakke om markedsføringen av boka, du må absolutt ikke forvente å få til det som en hevdes i markedsføringen, f. eks «how to produce a 15-minute female orgasm», det kapittelet dreier seg f. eks ikke om orgasme slik de fleste tenker på det, men heller 15 minutter med nytelse – uten den noen klimaks i form av full orgasme.

Når du leser kapitlene, så er de dog mye mindre ‘overdrevet’ enn titlene foreslår, så jeg ble positivt overrasket der. Likevel, om du tar alt i boka som 100 % korrekt, kan du få problemer. Selv om det er en del forskningsbasert informasjon i boka, så er det i hovedsak basert på Tim’s egne erfaringer og eksperimenter, og mye har ikke nok forsknngsbasert grunnlag til å kunne kalles for sannhet – noe Tim også gjør klart flere steder i boka.

Om du dog leser boka med litt sunn skepsis, så kan du absolutt få mye ut av boka. Det kan være både underholdende og lærerikt, både for den erfarne fitness-‘eksperten’, og for ‘mannen i gata’.

Absolutt en god bok, jeg kan ikke anbefale den for å tilegne seg faglig kunnskap, men den er likevel god for å dyrke idéer, motivasjon og ikke minst som underholdende lesning for alle med interesse for menneskekroppen, dens funksjon og dens ytelse.

Terningkast: *** (3)

Her følger en liste av mine favorittkapitler, og to kapitler jeg ikke likte noe særlig. Helt nederst i artikkelen finner du også en hel haug med ‘tags’, som vil gi deg et solid overblikk over hva du kan lese om i The 4-Hour Body.

Favoritter:
– Alle kapitlene under ‘Reversing Injuries': s. 293-345
– How to pay for a beach vacation with one hospital visit: s. 319-323