Test: Beyond Meat burgeren

Stadig flere ønsker å spise mindre kjøtt, og mer plantebasert kosthold. Faktisk viser en undersøkelse fra Norstat viser at 7 % av befolkningen i Oslo nå sier at de ikke spiser kjøtt, og i Norske Spisefakta 2018 kommer det også frem at 24 % på landsbasis og hele 36 % i Oslo ønsker å redusere eget forbruk av kjøtt. I den sammenheng tenkte jeg det var på sin plass å skrive en liten anmeldelse av Beyond Meat burgeren, som jeg har testet. Jeg vil se både på smak, ernæring og pris. Kort og enkelt 🙂 

Les også artikkelen min om Vegetarkost – Hva viser egentlig forskningen?

Smaken (er som baken):

Noe av hovedgrunnen til Beyond Meat sin vekst, utover at de har fått en rekke kjendiser og idrettsutøvere i USA med i sitt markedsføringslag, er nok smaken. De fleste som smaker denne sier det samme: «wow». Dette er noe helt annet enn kjøttalternativene som har vært på markedet i tiår – dette smaker faktisk godt! Smak er naturligvis subjektivt, men jeg vil rett og slett anbefale alle som er det minste interessert, å faktisk teste ut disse burgerne!

Ernæring:

Beyond Meat burgeren inneholder en kombinasjon av protein fra erter, ris, og bønner. Til sammen gir dette en komplett proteinkilde, noe som betyr at du får alle aminosyrene du trenger. Det betyr likevel ikke at det er like bra som kjøtt for muskelvekst, men det er ikke langt unna. Les mer om dette i artikkelen min om vegetarkost her. Utover proteiner inneholder den fett hovedsaklig fra raps og kokosnøtt, som definitivt et bedre fettkilder enn rødt kjøtt. Makronæringen er fordelt slik: 

  • 2,69 kcal per gram.
  • 19 % fett – 64 % av energien fra fett.
  • 5 % karbohydrater – 7 % av energien fra karbohydrater.
  • 18 % protein –  27 % av energien fra protein.

Burgeren er altså hovedsaklig en kilde til fett – akkurat som i vanlige burgere. Det er også en helt ok kilde til proteiner, men ikke i nærheten av magert kjøtt/fisk eller magre, proteinrike meieriprodukter. 

Pris:

En stor utfordring her i Norge er foreløpig også prisen. Beyond Meat burgere koster ca 350 kr per kg i dagligvarebutikkene Rema 1000 og Meny, som gir en pris på 1,95 kr per gram protein. Til sammenligning koster «Gildeburger Classic» ca 110 kr per kg, som gir en pris på ca 0,73 kr per gram protein. Nå er utvilsomt Beyond Meat et langt bedre valg om du er opptatt av klimaet og et bærekraftig kosthold, men foreløpig så må du dessverre betale dyrt for å gjøre dette valget for klimaet. 

Beyond Meat på restaurant? 

Burgerrestauranten Munchies i Oslo tilbyr nå sine burgere både som vanlig burgere av kjøtt, og som Beyond Meat burgere. Du trenger heller ikke å være veganer for å velge dette, du kan få det med vanlig ost, eller til og med bacon på om du vil! 

Selv har jeg ikke fått testet disse burgerne hos Munchies enda, men har lest gode ting om de. Sjekk ut Dagens Næringsliv sin test av Munchies-burgerne her

Oppdatering: Jeg har nå også selv testet Beyond Meat burgerne på Munchies. Jeg bestilte like greit to burgere; en med kjøtt, og en med Beyond Meat. Min konklusjon: Jeg tror faktisk jeg liker Beyond Meat bedre enn kjøtt!

Beyond Meat til venstre, kjøtt til høyre. Og ja; jeg bestilte meg en vegansk burger med både bacon og ost, for å sørge for at det kun var “kjøttet” som var annerledes.

Les også mer om utviklingen i salget av vegetariske kjøttalternativer i DN her, samt Aftenposten sin artikkel om utviklingen her til lands.

Konklusjon: 

Beyond Meat har klart å lage et alternativ til kjøtt som både ser ut som og smaker som kjøtt. Ernæringsmessig er det utvilsomt sunnere enn vanlig, feit rødt kjøtt, men likevel på ingen måte «supersunt». Det meste av kaloriene i Beyond Meat kommer fra fett, og det er derfor ikke et godt valg om det er en proteinkilde du er ute etter. Da er kylling, kjøtt, fisk, magre meieriprodukter, eller vegetariske alternativer som f. eks. soyabønner – langt bedre. 

Personlig kan jeg absolutt anbefale folk å teste ut Beyond Meat, og det kan være en flott ting å spise i ny og ne. Om du er opptatt av pris vil jeg derimot anbefale deg å velge andre matvarer som basis i ditt daglige kosthold 🙂 

Comments are closed.