La oss stoppe Giskes lovforslag!

«Kulturminister Trond Giske presenterte tirsdag klokken 13 regjeringens forslag om å stanse betalingsformidling til ulovlige pengespill på Internett.»

Les mer/se pressemeldingen her:http://www.nettavisen.no/innenriks/politikk/article1440976.ece

På denne tiden sitter jeg normalt å gjør klar mine betting tips for inneværende uke, men nå har jeg noe mye viktigere å gjøre; Nemlig å sikre mitt framtidige arbeid (jeg tjener meget gode penger på betting), samt sikre Nordmenn valgfrihet. Jeg ønsker ikke å leve i et land hvor staten bestemmer hva DU skal bruke DINE penger på – spesielt når det innebærer å ulovliggjøre den private virksomheten og gi et totalt monopol til Statlige selskaper.

Og det er nøyaktig dette Giske ønsker å gjøre, Han ønsker å ulovliggjøre betaling til de private betting-selskapene, og gi totalt monopol til Norsk Tipping (som Giske forøvrig eier, Giske er også minister i kulturdepartementet – som får mye av gevinstene fra Norsk Tipping)

DETTE KAN DU OG JEG HINDRE!

Du tror kanskje det er patetisk av meg å tro at jeg personlig kan gjøre noe med dette, men jeg er 100 % sikker på at dette er noe vi kan hindre, i sammen.

Så om du ønsker valgfrihet til å bruke dine egne pengerdet du selv ønsker, og IKKE ønsker at Trond Giske skal ha totalt monopol på pengespill; La oss hindre dette lovforslaget fra å gå igjennom!

Slik gjør vi dette:

1) Skriv et lite ‘brev’ hvor du forteller din mening om dette lovforslaget, så sender du denne til samtlige e-post adresser jeg lister opp her (alle 10 statsrådene, pluss noen av stortingsrepresentantene i de andre partiene)

Det er disse personene (++) som skal stemme over dette lovforslaget; Fortell dem hva du synes de bør stemme!

Navn og e-post eller tlf:

Kultur- og kirkeminister Trond Giske: trond.giske@kkd.dep.no

Statsministerens Kontor: statsministeren@smk.dep.no

Utenriksminister Jonas Gahr Støre: umin@mfa.no

Forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen:agse@fd.dep.no

Nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen: tlf. 22 24 01 00

Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen: tlf. 22 24 84 01

Justisminister Knut Storberget: tlf. 22 24 51 00

Barne- og likestillingsminister Manuela Ramin-Osmundsen:postmottak@bld.dep.no / tlf. 22 24 24 01

Helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad:postmottak@hod.dep.no

Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen:helgape@hotmail.compostmottak@fkd.dep.no

Christian Tybring-Gjedde (FRP): christian.tybring-gjedde@stortinget.no

Erna Solberg (Høyre): erna.solberg@stortinget.no

Jan Petersen (Høyre): jan.petersen@stortinget.no

Gunnar Gundersen (Høyre): gunnar.gundersen@stortinget.no

May Helen M. Grimstad (KrF): may-helen.molvar-grimstad@stortinget.no

Dagfinn Høybråten (KrF): dagfinn.hoybraten@stortinget.no

Magnhild Meltveit Kleppa (SP): magnhild-m.kleppa@krd.dep.no

Dag- Henrik Sandbakken (SP): dag-h.sandbakken@krd.dep.no

Lars Erik Bartnes (SP): lars-erik.bartnes@krd.dep.no

Kristin Halvorsen (SV): kha@fin.dep.no

May Elisabeth Hansen (SV): may.hansen@stortinget.no

Beate Chr. Wang (SV): beate.wang@stortinget.no

Lars Sponheim (V): lars.sponheim@stortinget.no

Geir Olsen (V): geir@venstre.no

Trine Skei Grande (V): trine.grande@stortinget.no

Alle E-post adressene (så du enkelt kan kopiere/lime å sende mailen din..)

trond.giske@kkd.dep.no,statsministeren@smk.dep.no,umin@mfa.no,agse@fd.dep.no,postmottak@bld.dep.no,postmottak@hod.dep.no,helgape@hotmail.com,christian.tybring-gjedde@stortinget.no,erna.solberg@stortinget.no,jan.petersen@stortinget.no,gunnar.gundersen@stortinget.no,may-helen.molvar-grimstad@stortinget.no,dagfinn.hoybraten@stortinget.no,magnhild-m.kleppa@krd.dep.no,dag-h.sandbakken@krd.dep.no,lars-erik.bartnes@krd.dep.no,kha@fin.dep.no,may.hansen@stortinget.no,beate.wang@stortinget.no,lars.sponheim@stortinget.no,geir@venstre.no,trine.grande@stortinget.no

2) Del denne siden på facebook: (evnt. send en e-post til alle du kjenner)

http://www.facebook.com/share.php?u=http://web.mac.com/fredarn/Fredarn.com/Blogg/Poster/2007/11/13_La_oss_stoppe_Giskes_lovforslag!.html

Om du ønsker mer informasjon om dette temaet før du gjør noe, les denne meget kloke artikkelen av Tom Staavi på Dine Penger: http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=168972

JA til demokrati! JA til valgfrihet!

NEI til statlig monopol!


0 Comments

  1. KOMMENTARER IMPORTERT FRA MIN GAMLE BLOGG:
    32 kommentarer
    Dag Terje Andersen -( den andre)
    Stopp å publisere mailadressen min for svarte svingende!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11
    Wednesday, November 14, 2007 – 12:30 AM
    Leo Valen
    Du bør heller skaffe deg en skikkelig jobb som SKAPER verdier i stedet for å omfordele dem.
    Wednesday, November 14, 2007 – 02:24 AM
    Tony
    Dag Terje Adersen@

    Det ser ikke ut som dette er din private epostadresse, så jeg skjønner egentlig ikke hva du klager av. Da slike jobbadresser er tiljengelig for allmenheten, bare man tar seg litt tid for å lete.

    Selv er jeg entlig ikke i mot lovforslaget, da dette kan hjelpe mange som lider av spillgalskap over internett. Men på en annen side, så må vi også tenke på de some faktisk tjener mange millioner kroner på nettpoker. Slik som poker dronning vår Anette, nå spiller da ikke hun så mye over nett mer, men det var der hun startet. Og hun lider ikke av noen form for spillgalskap, det kan jeg garantere deg! Hun driver en sport slik, John Arne Riise gjør. Og tjener faktisk veldig mye penger på det.

    Derfor synes jeg at vi må komme med andre motmidler, enn å legalisere f-eks pokerspill over nett. Noe som jeg desverre ikke har noen forslag på.
    Wednesday, November 14, 2007 – 04:33 AM
    Sieg
    Achtung Verbotten Schlecht!
    Wednesday, November 14, 2007 – 07:42 AM
    Dag Terje Andersen -( den andre)
    Han har publisert feil mailadresse.
    Jeg er slett ikke næringsministeren!!

    Jeg har ikke noe forhold til hverken spill eller til regjeringens politikk, men er rett og slett forbannet over at min mailadresse blir brukt til dette uten at det er sjekket at den tilhører rette vedkommende.
    Wednesday, November 14, 2007 – 09:35 AM
    Anonymous
    Tony!

    Tror du Nærings- og handelsminister bruker yahoo.no som e-post på stortinget?

    Jeg kjenner Dag som har den yahoo adressen og jeg kan forsikre om at det ikke er riktig Nærings- og handelsminister:-)

    Torgrim
    Wednesday, November 14, 2007 – 09:54 AM
    Fredrik Gyllensten
    Beklager Dag Terje, den er fjernet nå.
    Wednesday, November 14, 2007 – 11:50 AM
    Fredrik Gyllensten
    Må nevne at vi har FRP og Venstre på vår side her.

    FRP:
    «Ønsker gamblingselskap velkommen
    Gamblingselskapet Ladbrokes vil utfordre Norsk Tipping på pengespill i Norge. FrPs Karin Woldseth ønsker dem lykke til, og håper monopolets fall snart vil komme…. »

    Venstre:
    «b) Pengespill på internett
    Det finnes mange forskjellige typer pengespill på internett – herunder nettpoker, virtuelle gevinstautomater, bingo m.v. – og pengespill på internett er i sterk vekst. Venstres landsstyre mener at det er teknologisk vanskelig og lite hensiktsmessig å innføre et påbud om å sperre utenlandske nettspill for norske brukere, eller å innføre et forbud mot å formidle betaling mellom spiller og spilltilbyder. Disse hindringene vil være lette å omgå.

    I stedet mener Venstres landsstyre at det bør utformes et lisensssystem med strenge krav til lisenshaver/spilltilbyder på internett, blant annet inspirert av den ordningen man har i England. Lisenshaver/spilltilbyder skal rapportere omsetning m.v. til tilsynsmyndighetene, og må være lotteriverdig. En viss prosentandel av omsetningen skal gå til et lotteriverdig formål etter lisenshaver/spilltilbyders ønske. I tillegg skal en viss prosentandel settes av til tiltak mot spilleavhengighet.

    Venstres landsstyre mener at et lisensssystem for pengespill på internett er bedre egnet til å forebygge spilleavhengighet og kriminalitet enn ulike varianter av forbud. Venstres landsstyre er åpen for å prøve ut en kombinasjon av lisenssystem og andre typer reguleringer. Venstres landsstyre vil samtidig understreke at regulering av nettspill ikke bare kan skje i en nasjonal sammenheng, men at Norge bør ta iniativ for å få til et bredt internasjonalt samarbeid med hensyn til dette.»
    Wednesday, November 14, 2007 – 05:55 PM
    Anonymous
    Når legger du ut nye bettingtips da?
    Wednesday, November 14, 2007 – 06:56 PM
    Fredrik Gyllensten
    Må bare dele med dere et godt svar jeg fikk fra ‘Otto74’ på pokergoo.com/no

    «Kan vi ikke like gjerne sette lønningene våre inn på konto hos kulturdeptet og be om å få delt ut lommepenger i porsjonerte summer? Etter å ha sendt søknad om hva pengene skal brukes til. Så får man håpe at beløp til betaling av av huslånet, mat og klær blir akseptert. Samt til en fest i ny og ne. .»

    Det er ironi, om noen av dere ikke skulle forstått det..
    Thursday, November 15, 2007 – 12:27 AM
    Bjørn
    Jeg er enig med dette lovforslaget. Det har de siste årene blitt så mye fokus på «valgfrihet» i norsk politikk, folk skal få gjøre absolutt hva de vil om det er lovlig eller ikke. Tror denne loven ikke vil begrense folks mulighet på nett da det finnes mange andre lovlige alternativer.
    Thursday, November 15, 2007 – 09:17 AM
    Fredrik Gyllensten
    Hvordan kan du være enig i dette lovforslaget?
    Mener du seriøst at vi ikke selv skal få velge hva vi ønsker å bruke våre penger på.

    For de fleste er poker og tipping underholding, og det er jo veldig morsomt – så det forstår jeg.
    men for meg er det en jobb, jeg tjener gode penger på det – det er en idrett på samme måte som f. eks fotball.

    Å ulovliggjøre tipping og poker er ren idioti, og det er uansett ikek snakk om å ulovligjøre; Men å hindre konkurranse slik at Norsk Tipping (les: Giske) tjener mer penger. Hvordan kan du være så blind at du ikke ser det?

    Norsk tipping er langt farligere for spilleavhengige enn andre alternativer, da Norsk Tipping har elendige vilkår, ELENDIG odds! Det er en melkeku! Norsk tipping betaler ikke tilbake mer enn rundt havparten av det de får inn, inernasjonale betting-selskaper betaler tilbake 96-98 % av det de får inn – så det skal mye til for å tappe masse, men lite til for å tjene en god del.

    Hvordan kan du tro at Norsk Tipping er mindre ‘farlig’ for spilleavhengige når det skal alngt mindre til for å tape penger gjennom Norsk Tipping enn konkurrentene. Samt at Norsk Tipping kjører masse reklame for sine tjenester – noe konkurrentene aldri har fått lov til i Norge. Til og med på statskanalen, som skal være reklamefri, reklameres det for Norsk Tipping.

    Dette lovforslaget er laget kun for å FJERNE konkurransen til Norsk Tipping – Norsk Tipping er ikke villige til å gjøre forholdene bedre for sine kunder slik at de kan konkurrere med de internasjonale selskapene, og gjør det i stedet enkelt; Fjerner konkurransen.
    Thursday, November 15, 2007 – 01:47 PM
    lytt til folket
    La folk få gjøre hva de vil med pengene de selv har tjent. kriminaliser pengespill eller la det gå sin gang. vi har evne til å ta egne avgjørelser. en forsvinnende liten andel klarer ikke å beherske seg
    Thursday, November 15, 2007 – 06:48 PM
    Anonymous
    Vel.. Overfør pengene dine til Paypal først. Ingen som sjekker hvor de går videre derfra..
    Thursday, November 15, 2007 – 07:08 PM
    Enig med Giske
    Jeg vil bare nevne at jeg sendte mail til alle sammen… og fortalte hvilket fantastisk bra dette lovforslaget er!!! Dette har ikke noe med demokrati å gjøre, men å hjelpe mennesker med store problemer!
    Thursday, November 15, 2007 – 07:12 PM
    Jeez
    Hvorfor kan de ikke også gjøre det forbudt å selge tobakk, som man også blir avhengi av, og tar livet av folk?

    Fordi de tjener penger på det vel. Eneste som teller for de der oppe..
    Thursday, November 15, 2007 – 08:00 PM
    Fredrik Gyllensten
    Du som er ‘Enig med Gisk’.

    Kan du være så vennlig å forklare meg hvordan dette hjelper de som har spilleproblemer?
    Norsk Tipping opererer med langt dårligere forhold for kundene sine, det er mye enklere å tape hos Norsk Tipping enn hos konkurrentene – Norsk Tipping har rett og slett elendig odds.

    Det eneste dette lovforslaget gjør er å hindre konkurranse, slik at Norsk Tipping kan leve på monopolet sitt.

    Husk også at Norsk Tipping kjører massevis av reklame – til og med på NRK, som egentlig skal være reklamefritt. Norsk Tipping er de eneste som for lov til noe slik.

    Du må enten være ufattelig trangsynt som ikke ser dette, ellers har du ikke satt deg ordentlig inn i saken.
    Thursday, November 15, 2007 – 08:12 PM
    Joakim Berg Pedersen
    Hvorfor ikke lage et slik opprop mot nei til og sette opp prisen på tobakk ytligere, Politikerene satte opp prisen på tobakk, å sa at det var for at da kom folk til og slutte, Men som alle vet, er du avhengig så er det ikke akkurat som om man slutter for di om prisen går opp, Jeg slutta og røyke, Men begynte på snus, og det gjorde flere røykerene, Så begynte den grådige staten og tape penger, NÅ setter de opp prisen på snus Yttligere fra 1.1.2008, så politikerene kan frotse seg i enda mer penger…. MÅ SI JEG BLR PROVOSERT!!! Husk at det er ikke en politiker som styer dette korupte landet! det sitter en hau med hjernevaska økonomer med master grad og regner og bestemmer hele dagen!
    Thursday, November 15, 2007 – 09:45 PM
    Tom
    Hei Fredrik,

    Siden du er født i 1990 synes jeg du skal respektere spilleselskapenes 18-års grense. Dette er ikke en grense selskapene har satt selv, men et krav fra deres lisensutstedere. D
    Forøvrig er underskriftskampanjen din en god idé.
    Thursday, November 15, 2007 – 10:37 PM
    Fredrik Gyllensten
    Tom, jeg respekterer selfølgelig den grensen.

    Det er min far som better, men jeg som sier hva han skal bette på..
    Thursday, November 15, 2007 – 11:23 PM
    Fredrik Gyllensten
    Tom; er det tilfeldig at min Far nå, en time etter du postet ditt innlegg, måtte ringe til Bet365 å bekrefte sin alder?
    Thursday, November 15, 2007 – 11:46 PM
    Anonymous
    Jeg driter i om folk er dumme nok til å velge kaste bort pengene sine på betting sjøl. Jeg driter også i om lovforslaget går gjennom, da jeg bruker lite penger på pengespill. Jeg driter derimot ikke i at noen baserer inntektene sine på betting, fordi dette gir 0 verdiskapning og er å anse som snylting på resten av samfunnet. Disse (som f eks vestkantdrittungensom har denne siden) trenger noen år med tvangsarbeid i arbeidsleir slik at også deres arbeidskraft kan gjøre nytte for samfunnet.
    Friday, November 16, 2007 – 12:30 AM
    Anonymous
    Jeg synes de også bør forby Lotto, Tipping, V75, V5, osv.

    Litt rart egentlig. Jeg har lov å knulle hester, sauer, griser… Men å spille pengespill på internett skal jeg ikke få lov til.
    Friday, November 16, 2007 – 12:40 AM
    Anonymous
    Heia Giske…!! 🙂
    Friday, November 16, 2007 – 08:42 AM
    Vidar Nordnes
    En ting jeg synes er rart er jo at det som ser ut til å være grunnen til lovforslaget er å hjelpe medmennesker med store problemer. Det blir jo som å slutte og selge alkohol i Norge, for å bli kvitt fyllekjøring. Hvorfor ikke opprette skikkelig tilbud til hjelp? Tvangsinnlegging eller lignende tiltak er bedre synes jeg. I Norge er vi alt for pysete med tvang. Ei stakkars jente på 18 år, som veier 30 kilo (og er normalt høy) kan ikke bli lagt inn hvis hun ikke vil det selv. DET ER GALSKAP! Vi bør fikse problemer på personlig nivå, IKKE på nasjonalt nivå.
    Bare sånt at det er lagt til. Jeg spiller veldig sjeldent på verken nettpoker, eller for den del Lotto hos Norsk Tipping. Jeg er derimot lei av at den norske regjeringen skal si hva jeg har kontroll over, basert på at NOEN ikke har kontroll.
    Friday, November 16, 2007 – 10:45 AM
    Fredrik Gyllensten
    «Anonymous
    Jeg driter i om folk er dumme nok til å velge kaste bort pengene sine på betting sjøl. Jeg driter også i om lovforslaget går gjennom, da jeg bruker lite penger på pengespill. Jeg driter derimot ikke i at noen baserer inntektene sine på betting, fordi dette gir 0 verdiskapning og er å anse som snylting på resten av samfunnet. Disse (som f eks vestkantdrittungensom har denne siden) trenger noen år med tvangsarbeid i arbeidsleir slik at også deres arbeidskraft kan gjøre nytte for samfunnet.»

    For det første; Tenkt deg litt om, det er faktisk veldig få jobber som i dag skaper verdier. Nesten alt dreier seg om kjøp/salg, og det skaper veldig sjeldent verdier. Og hva mener du om personer som tjener pengene sine på aksjehandel? Det skaper vertfall ingen verdier.

    For det andre så tjener jeg penger på andre ting enn betting også (som affiliate for en rekke selskaper).

    For det tredje lurer jeg på hvorfor du later som du kjenner meg? Jeg bor ikke på ‘vestkanten’,og oppfører meg definitivt ikke som det..

    Må forøvrig også si at jeg har liten respekt for deg, som svarer anonymt med en slik frekk tone. Du skriver også at du ‘driter’ i om dette lovforslaget går igjennom fordi det ikke skader deg personlig – snakk om egoisme!

    Forresten; Hva jobber du med? Som skaper så mye verdier?
    Jeg tror i grunn at du er sjalu fordi andre mennesker får til å jobbe med det de selv ønsker – jeg har alltid ‘drømt’ om å bli selvstendig næringsdrivende å leve av det, noe jeg er på god vei til å klare allerede i en alder av 17 år.

    Ha en god dag! 🙂
    Friday, November 16, 2007 – 04:41 PM
    Jackpot
    http://itavisen.no/sak/496798/Nettspiller_mot_Giske/

    Nais Gyllensten!!!
    Saturday, November 17, 2007 – 11:01 AM
    Jostein
    Det meste er vel allerede sagt i denne saken, selv om jeg ikke ser noe problem i akkurat dette lovforslaget (bortsett fra unntaket for norsk-tipping), problemet mitt er det neste forbudet, og det etter der. Fyrverkeri blir forbudt, vannscooter er forbudt (tydeligvis forde en gjøk klarte å drite seg ut) og en mengde andre ting. Hvor langt kan storebror gå før folket setter ned foten? I amerika har ting allerede gått alt for langt i kampen mot terrorismens navn,uten at det ser ut til å stoppe. For staten er det langt lettere og billigere å forby ting, enn å ta tak i problemet der det ligger. Hvorfor skal det være ulovlig med setebelte? Der syns jeg holdningsendrings kampanjen (de søte reklamene om belte langs veien bl.a) gjør en storveis jobb.
    Men vi kan alltids godta et forbud til, vi er vant til det, og å demonstrere hjelper lite uansett, men det må gjøres. Kudos til fredrik for det.
    Håper bare inderlig at vi får en ordentlig blå regjering neste valg, for dagens handlingsplan innebærer enkelt og greit å kontrollere vår frihet, i intet mindre enn frihetens navn. Uff, jeg blir kvalm.
    Sunday, November 18, 2007 – 10:57 AM
    Anonymous
    Jeg vil bare si at jeg har mailet alle sammen, og faktisk fått noen svar også. Så alle sammen det er bare å prøve. Hvis ikke det hjelper får vi gjøre som Franskmennene, steng alle veier til vi får det som vi vil 🙂
    Sunday, November 18, 2007 – 05:03 PM
    Joakim Kristiansen
    Hei.

    Flott sak du har tatt for deg Fredrik.
    Jeg vil gjerne si meg enig med deg i alt du sier, men må nok være litt uenig i noe. Uansett så er mønsteret ditt bra. Kommer nok ikke til å sende noen epost til de du har nevnt over. Derimot så råder jeg dere til å heller stemme FRP ved neste stortingsvalg.

    I tillegg så la jeg denne posten til på min Facebook profil og min blogg (www.jokka.net).

    Lykke til.
    Monday, November 19, 2007 – 08:47 AM
    Fredrik Gyllensten
    Takk for det Joakim.

    Jeg vil tro at jeg kommer til å stemme FRP ved neste valg (som blir mitt første), men det vil jeg sette meg mye dypere inn i når den tid kommer.

    Artig blogg du har forresten.. Det øyet så skummelt ut, flaks at den ikke traff lenger opp… 🙂
    Monday, November 19, 2007 – 11:37 PM
    Joakim Kristiansen
    Bare hyggelig.

    FRP satser jo for å fra Norge mer privatisert slik at det offentlige vil få mer og god konkurranse. Med dette tenker jeg i all hovedsak på skoler og sykehus, men også alt annet, der av nettspilling.
    Det blir nok mitt første valg da jeg blir 18 til neste år og, men jeg har bestemt meg allerede.

    Går bra med øyet nå. I morgen er det 2 uker siden uhellet skjedde og det er fortsatt litt blått. Hehe..
    Tuesday, November 20, 2007 – 09:14 AM

  2. Pingback: Fredarn.com » Blog Archive » Forbud mot pengespill på nett fra 1. juni, hva skjer?