Tre treningsråd i sommervarmen

Denne artikkelen er skrevet av: Ole Christensen.

 

Sommerferien er en tid hvor enkelte velger å la formen forfalle, mens andre velger å bruke den lyse årstiden til å skru opp for treningsintensiteten. Uansett hvor mye du velger å trene er det et par ting du bør tenke på.

Vi husker alle fjorårets vanvittige sommer, uvanlig høye UV-indeks og intense varme (for oss nordmenn). Faktisk var temperaturene så høye at det flere dager var varmere i Norge enn på de mer velkjente feriestedene lenger sør i Europa. Hvis vi får en lignende sommer i år, eller dersom du planlegger ferieavvikling på sydligere breddegrader, er det et par ting du bør huske på hvis du samtidig planlegger å snøre løpeskoene for å holde formen ved like.

1. Tren om morgenen

Planlegg treningstimene slik at de avvikles i morgentimene. Ikke bare får du unnagjort anstrengelsene i de kjøligste timene på dagen (særlig viktig ved trening i varmere klima), men morgentreningen gir også mer energi til resten av dagen. I tillegg unngår du å plages av dårlig samvittighet gjennom dagen hvis treningsprogrammet står i fare for ikke å kunne overholdes.

Er du forelder på ferie kan morgenen også være det enkleste tidspunktet å få trenet på. Hvem kjenner ikke til følelsen av utmattelse etter en dag spekket med aktiviteter for både store og små. Hvis dette i tillegg foregår under potente solstråler og bakende temperaturer kan det være utfordrende for noen og enhver å komme seg ut på veiene eller i styrkelokalet når ettermiddagen og kvelden lurer.

Får du unnagjort treningen tidlig kan du også bruke kveldene til det du ønsker – enten det er grilling og spill med venner, restaurantbesøk i den lokale marinaen, en tur på feriestedets lokale kasino eller den mer moderne varianten hvor kasinoet kan besøkes på mobilen. Det kan være lurt å bruke en sammenligningsguide ligende bonus Norge for å finne ut av hva de ulike aktørene tilbyr.

Kilde: Unsplash

2. Drikk vann

Kroppens viktigste drivkraft er vann. Uten nok vann reduseres kroppens energi- og funksjonsnivå hurtig og prestasjonsevnen reduseres med 10 % for hver prosent kroppens væskenivå faller.

Inntaket av vann blir bare enda viktigere når man trener i sommervarmen, og da snakker vi ikke kun om å drikke nok i løpet av timene hvor man aktivt trener, men også før og etter at løpeskoene er byttet ut med sandaler. 

Når temperaturen stiger svetter du naturlig nok mer under treningen, men også i samtlige av døgnets øvrige timer. Det er derfor ekstremt viktig å huske å fylle på med nok vann gjennom hele dagen (flere liter, avhengig av aktivitetsnivå), også selv om sommerdagene byr på andre flytende fristelser. Ved trening med høy intensitet i varme omgivelser kan kroppen oppleve å miste to liter væske per time.

Kilde: Unsplash

3. Ikke glem saltet

Inntak av tilstrekkelig salt er kanskje like viktig som å opprettholde riktig væskebalanse, særlig når sommervarmen er på sitt «verste». Svetten din inneholder natrium (salt) og jo mer du svetter, jo mer salt mister kroppen. Nedsatt natriuminnhold reduserer kroppens prestasjonsevne og kan, i alvorlige tilfeller, ha helsemessige konsekvenser.

Ved trening i et varmt klima kan sportsdrikker som inneholder elektrolytter være med på å gjenopprette saltbalansen, men en enkel måte å sørge for at kroppens får nok salt er å salte maten litt ekstra i de varme sommermånedene. 

Avslutningsvis er det viktig å understreke at det ikke er farlig å trene når kvikksølvet stiger mot nord, men effekten og prestasjonsevnen bedres ved å ta noen enkle forhåndsregler.

Comments are closed