Kosttilskudd fungerer!

En påstand som i mange år har irritert meg, er at kosttilskudd er bortkastet og ikke fungerer. Faktum er at det finnes en rekke kosttilskudd som har godt dokumenterte effekter på ting som muskelvekst og ytelse både på styrke og utholdenhet. Her er en liten liste over kosttilskudd som fungerer, med lenke til mer info:

1) KREATIN MONOHYDRAT:

2) NITRATER (rødbeter):

3) BETA-ALANIN:

4) BAKEPULVER:

Bodybuilding nutrition supplements and chemistry

En annen feiltakelse mange tror på, er at kosttilskudd ikke fungerer om du spiser dårlig. Det er feil. Man bør naturligvis spise bra for optimale treningsresultater, men kosttilskudd vil kunne bidra uavhengig av om kostholdet ditt er «perfekt» eller ikke.

«There are few foods that have the profound effect that certain dietary supplements have. If you read the 1000 plus peer-reviewed studies on sports supplements (e.g. creatine, caffeine, beta-alanine, BCAAs, protein, etc), virtually NONE of them have controlled for diet. Meaning, it doesn’t matter if you eat as clean as a cloistered nun or as cruddy as a beer-drinkin’ New England Deflatetriots fan. You don’t have to clean up your diet to take supplements.»
– Jose Antonio PhD FISSN FNSCA.

Det finnes naturligvis mange kosttilskudd som ikke fungerer godt, eller som kan ha bivirkninger. Det er sunt å være skeptisk, men undersøker du godt så finnes det også en rekke kosttilskudd med gode effekter.

Les også: http://www.theissnscoop.com/out-supplement-a-bad-diet/

God kilde for info om forskning på kosttilskudd: http://examine.com/supplements/

Comments are closed