Derfor bør du akseptere sultfølelsen, om du vil ned i vekt

Mange ønsker å gå ned i vekt, og det er ofte med god grunn, siden overvekt og fedme er en utfordring for mange, og svært mange bør gå ned i vekt om de ønsker en kropp som tillater dem å leve lengst og best mulig. Det er også de som ønsker å gå ned i vekt ene og alene for å se bedre ut, og med mindre man overdriver og slanker seg ned til et usunt nivå, så er det helt greit at noen ønsker å slanke seg.

Tenk negativt?

En vanlig tanke folk setter seg før de skal ned i vekt, er at «dette skal de klare». Det er mye fokus på positive tanker og mestring, men forskning har derimot vist at en slik tankegang kan redusere sjansen for å lykkes. Dette kan du lese mer om i artikkelen min Bør du tenke mer negativt, for å utvikle deg videre?

Et veldig enkelt, men viktig og effektivt tips for deg som vil ned i vekt, er å på forhånd akseptere at du kommer til å føle deg mer sulten. Det er nemlig funnet en direkte korrelasjon mellom antall kg vektnedgang, og sultfølelse (2). Med andre ord; jo mer du går ned i vekt, jo med sulten vil du bli. Om du starter en diett med en innstilling at det kommer til å være enkelt, så er det dermed fort gjort å gi opp eller gå på en smell når du møter motgang. Er du i stedet innstilt på at dette blir en utfordring – du kommer til å bli mer sulten enn vanlig, men at du likevel skal klare det – ja da har du et mye bedre utgangspunkt for å lykkes!

En slankediett vil gjøre deg mer sulten

En slankediett vil gjøre deg mer sulten

Et kosthold du klarer å følge over tid!

Selv om du bør være innstilt på at det kan bli utfordrende, bør du lage deg en plan for kostholdet ditt som er mulig å følge over lenger tid. Det er nemlig godt dokumentert at den aller viktigste faktoren for en vellykket vektreduksjon over tid, er at man klarer å følge planen sin. Det er ikke fordelingen mellom proteiner, karbohydrater og fett, antall måltider, eller hvilke matvarer du spiser som er viktigst -> det er at du klarer å følge planen over tid (3).

Forskerne konkluderer:

…The long history of trials showing very modest differences suggests that additional trials comparing diets varying in macronutrient content most likely will not produce findings that would significantly advance the science of obesity. Progress in obesity management will require greater understanding of the biological, behavioral, and environmental factors associated with adherence to lifestyle changes including both diet and physical activity … Because behavioral adherence is much more important than diet composition, the best approach is to counsel patients to choose a dietary plan they find easiest to adhere to in the long term.

Praktiske anbefalinger:

Om du ønsker å gå ned i vekt bør du først finne ut om du ønsker det sterkt nok, til at det er verdt å legge inn en betydelig innsats for det? Om du ikke har helsemessige grunner til å gå ned i vekt, så bør du gjøre en realistisk vurdering over hvor sterk motivasjonen din egentlig er. Om det ikke betyr veldig mye for deg, kanskje du heller skal akseptere fettprosenten du ligger på, og være fornøyd med det? Om du derimot er godt motivert og har gode grunner (for deg) til å gå ned i vekt, så bør du akseptere at det kommer til å by på utfordringer, men at du skal klare det likevel. Videre bør du lage deg en plan eller retningslinjer, som tillater deg å følge planen over tid – også etter du har nådd målet ditt.

Referanser:
1) Gyllensten, F. Bør du tenke mer negativt, for å utvikle deg videre?
2) Gilbert, J.A., et al.  Relationship between diet-induced changes in body fat and appetite sensations in women.  Appetite.  52:809-812, 2009. Pubmed.
3) Sherry L et al. JAMA. 2013;310(7):687-688. doi:10.1001/jama.2013.8601. A Call for an End to the Diet Debates.

Comments are closed