3 grunner til at du trener rumpa feil!

Rumpetrening er «i vinden», men mange trener langt fra optimalt om målet er å utvikle baksiden sin.

En sterk og godt trent rumpe har en rekke positive effekter, setemuskulaturen er blant det viktigste i en rekke idretter, og et godt utviklet bakparti er også svært ettertraktet rent visuelt. Her går jeg gjennom tre vanlige feil når det kommer til rumpetrening:

Rumpetrening - veldig mange trener feil!

Rumpetrening – veldig mange trener feil!

Egenreklame: Vil du lære mer om rumpetrening? 2. april 2017 arrangerer jeg i samarbeid med dyktige Andreas Stokkeland og Camilla Lorentzen kurs om rumpetrening. Meld deg på senest denne helgen (søndag 5. mars) – og spar over 40 %! Les mer her!

Feil #1: Du forstår ikke at det handler om muskelvekst

Hvordan utvikler du en sterk og pen bakside? Det handler om muskelvekst! Du kan ikke «forme» en muskel på annen måte enn å øke eller minske andelen av fett og muskler, og det er også dette som påvirker hvordan rumpen din ser ut rent visuelt. Ikke bli lurt til å tro noe annet; rumpetrening handler for det meste om muskelvekst.

Feil #2: Du trener bare mange repetisjoner og lette vekter:

Nesten alle forskningsstudier på området viser at vekter over 70 % av 1 rep maks er nødvendig for å stimulere til muskelvekst på en optimal måte, likevel er det mange som trener rumpen med utallige repetisjoner på veldig lette vekter. Nå skal det nevnes at ny forskning også viser at veldig lette vekter kan gi muskelvekst om det kjøres til absolutt feiling, men dette er som regel ikke tilfelle for de som trener høye repetisjoner på rumpe, rett og slett fordi absolutt feiling på et veldig høyt repsantall er meget smertefullt.

Feil #3: Du tror at knebøy er en rumpeøvelse.

Knebøy er blitt velkjent som en av de viktigste rumpeøvelsene, men dette er rett og slett feil! Knebøy består i all hovedsak av et stort utslag i kneleddet (som  for så vidt ligger i navnet), og et lite utslag i hofteleddet. Forskjellige teknikker i knebøy kan påvirke aktiveringen av setemuskulaturen, men det endrer ikke på det faktum at knebøy først og fremst er en øvelse for framside lår – ikke rumpe. Øvelser som i større grad involverer hofteleddet vil være bedre valg for utvikling av rumpa.

Vil du lære mer om rumpetrening?
* Kurs  2. april 2017 i Oslo.
* Pris kun 1 490 (40 % rabatt) ved påmelding senest fredag 3. mars.
* Fyll ut skjema nedenfor om du er interessert i å delta eller har spørsmål om kurset:

Interesseskjema

Comments are closed