Dårlig tid på trening? Her er løsningen!

For trente personer er det totale treningsvolumet – enkelt forklart hvor mye arbeid du utfører – en av de desidert viktigste faktorene både for muskelvekst og styrkeøkninger, men dessverre har man ikke alltid ubegrenset med tid til trening, og da kan det være vanskelig å få inn all treningen man ønsker. Spørsmålet er hva som er den beste løsningen når du rett og slett ikke rekker all treningen du har planlagt? Hvilke øvelser bør droppes?

Her er en enkel plan når tiden rett og slett ikke strekker til:

Å supersette øvelser er en effektiv strategi når du har dårlig tid

Å supersette øvelser er en effektiv strategi når du har dårlig tid

1) Supersett alle øvelsene:
Supersett er en genial måte å spare tid på; kjør ett sett av en øvelse, tusle bort til neste øvelse, og kjør ett sett der. Så tar du en liten pause på rundt ett minutts tid, før du kjører neste sett på begge øvelsene. Dette kan man spare mye tid på, og selv om det i mange tilfeller kan ha en ørliten negativ effekt på ytelsen sammenlignet med å kjøre en øvelse helt ferdig før du går videre til neste, så er som nevnt volum en veldig viktig faktor – og da vil jeg heller anbefale å gjennomføre alle planlagte sett med supersett – selv om du må justere ned belastningen med noen prosent – enn å droppe flere av settene fordi du ikke har tid. For best ytelse bør du velge å supersette øvelser som belaster forskjellige muskelgrupper, når det er mulig. Et perfekt eksempel er å supersette benkpress med chins.

2) Kjør litt av alt:
Om du selv med supersett ikke rekker all treningen, så er det mange som velger å gjøre de øvelsene de rekker, også droppe de siste øvelsene på programmet. Dette er ingen god løsning, og i stedet bør du gjøre litt av alle de planlagte øvelsene -> Det er bedre å kjøre ett godt sett av fem forskjellige øvelser, enn å kjøre fem sett av én øvelse.

3) Prioriter de tøffeste settene:
Når du vet at du ikke rekker alle dine planlagte sett, så bør de tøffeste settene prioriteres. For å få et høyt volum er også den lette treningen veldig viktig, men det er likevel ingen tvil om at du bør prioritere de tyngste settene om du har begrenset med tid, og målet er styrke eller muskelvekst.

Det beste for treningsresultatene er selvfølgelig å sette av god tid til treningen, men når tiden rett og slett ikke strekker til, så er dette gode løsninger.

Comments are closed