Å LA NOEN ANDRE TA KONTROLL OVER TRENINGEN DIN:

Som fulltids trener har jeg mesteparten av min karriere styrt også min egen trening og lagt opp mine egne treningsprogrammer, utfordringen med dette er at det er svært vanskelig å behandle seg selv på samme måte som du behandler andre kunder. Mange har en tendens til å ende opp med å kjøre alt for lett, alt for tungt, eller kanskje aller oftest unnlate å gjøre øvelser som angriper svake punkter. Det er også vanskelig å gjøre ærlige vurderinger rundt hva som er realistiske mål for enn selv.

Jeg og min gode kollega Tomas Fjeldberg snakket for en tid siden om hvor vanvittig god framgang flere av våre kunder har, også spøkte vi; «hvorfor får alle bortsett fra coachen så enormt bra framgang?» Det ble sagt med en spøkefull tone, men det er et veldig godt poeng i dette, og jeg mener at alle som satser på idrett bør ha en trener!

For nå har jeg derfor overlatt treningen min til vektløftertreneren Daniel Camargo, som har 27 års erfaring med idretten og jobber som trener for det Amerikanske vektløfterforbundet. Han er også treneren til populære Mattie Rogers, og har fått mye oppmerksomhet for det.

Her kjører jeg økt #2 på programmet fra Daniel, som de første ukene består av mange reps i såkalte vektløfterkomplekser, hvor du kombinerer flere varianter av de olympiske løftene og utfører flere reps. Dette er en type trening jeg veldig sjeldent har satt opp for meg, men det føles bra!

TIPS: Om du er vant til å styre din egen trening, forsøk å gi kontrollen over til en dyktig coach for en periode – det vil høyst sannsynlig gi deg langt bedre resultater i lengden!

 

Comments are closed