OLYMPISKE LØFT BEDRE ENN SPENSTTRENING FOR HURTIGHET OG SPENST:

En studie fra 2015 undersøkte effekten av styrketrening i kombinasjon med enten spensttrening eller olympiske løft, og dets effekt på spenst og hurtighet. Før og etter studien testet de knebøyhopp, spensthopp (CMJ), 10 og 30- meter sprint hastigheter, en test for retningsforandringer, og halv knebøy 1RM. Studien fant at de som trent olympiske løft hadde bedre framgang både i 10 meter sprint, spensthopp, og knebøyhopp.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Treningen bestod av følgende, og begge gruppene trente annenhver da:

Spenstgruppen:

* Hopp over hinder med begge bein: 6 x 4

* Alternerende ett-beins hopp over hinder: 4 x 4.

* Ett-beins hopp over hinder: 4 x 4.

* 40 cm fallhopp: 4 x 4.

* Halve knebøy: 4 x 6RM

Vektløftergruppen:

* Høye drag: 3 x 6RM

* Styrkevendinger: 4 x 4RM

* Støt: 4 x 4RM

* Halve knebøy: 4 x 6RM

Forskerne oppsummerer resultatet slik:

«Even though Olympic lifting exercises require more time for the learning of specific skills, the short-term training effects seem to be more beneficial for improvement in the performance tests used than in traditional jump training in physically active subjects. The greater skill complexity required for the Olympic lifting exercises facilitates the development of a broader physical abilities spectrum, which seems to be better transferred to performance. Thus, the combination of heavy lifts and Olympic lifts should be preferred over the combination of the former and VJs to enhance lower-body power performance.»

Jeg vil legge til at olympiske løft ikke alltid er det beste valget for å utvikle eksplosive kvaliteter i idrettsutøvere, men fordi som har et godt utgangspunkt og god vilje til å gjennomføre disse øvelsene som en del av treningen sin, så kan olympiske løft være meget effektiv trening også for utøvere i andre idretter.

https://www.researchgate.net/publication/7839014_Short-Term_Effects_on_Lower-Body_Functional_Power_Development_Weightlifting_vs_Vertical_Jump_Training_Programs

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>