KOSTTILSKUDD FOR DÅRLIGERE UTHOLDENHET OG MINDRE MUSKELMASSE!

Mange idrettsutøvere og andre som er opptatt av ytelse og/eller helse tar ekstra store doser av vitaminer, mineraler og antioksidanter, i et håp om en positiv effekt på ytelse og helse. Det er dog ikke gjort mange studier som ser på dette, men to Norske studier fra hendholdsvis i år (1) og 2014 (2) har undersøkt effekten av kosttilskudd med antioksidanter, spesifikt vitamin c, vitamin e (mm.), og dets effekt på muskelmasse, styrke, og utholdenhets (VO₂max).
Foto: Mattilsynet.

Foto: Mattilsynet.

Resultatene har overrasket mange, tilskudd av antioksidanter ser ut til å ha en NEGATIV effekt både på utholdenhet og muskelmasse!

UTHOLDENHET
En studie fra Raastad et al. i 2014 (2) undersøkte effekten av et antioksidanttilskudd og dets effekt på utholdenhets i godt trente utøvere (fotballspillere og multi-sport atleter). Resultatene viste at de supplementerte utøverne ikke fikk noen forbedring i utholdenhet (VO₂max)), mens placebogruppen økte VO₂max) med 5,6 %! Tilskuddet inneholdt alle antioksidant-vitaminene (A, E, C), pluss enkelte mineraler og alle b-vitaminer.

MUSKELMASSE OG STYRKE:
En studie fra Raastad et al. i 2015 undersøkte effekten av en høy dose antioksidanttilskudd (500 mg vitamin c og 117,5 mg vitamin e) på eldre menn under 12 uker med styrketrening, og fant større økning i muskelmasse i placebo sammenlignet med antioksidanttilskudd.
-> «Total lean mass increased by 3.9% (95% confidence intervals: 3.0, 5.2) and 1.4% (0, 5.4) in the placebo and antioxidant groups, respectively, revealing larger gains in the placebo group (P = 0.04).»
-> «…the thickness of m. rectus femoris increased more in the placebo group [16.2% (12.8, 24.1)] than in the antioxidant group [10.9% (9.8, 13.5); P = 0.01].»
– «Increases of lean mass in trunk and arms, and muscle thickness of elbow flexors, did not differ significantly between groups. With no group differences, 1RM improved in the range of 15-21% (P < 0.001).»

KONKLUSJON: Tilskudd av større doser med antioksidanter ser ut til å kunne ha en hemmende effekt både for utholdenhetsutøvere og styrkeatleter, gjennom reduserte adaptasjoner i oksygenopptak og muskelmasse. Dette betyr ikke at du bør slutte å spise frukt og grønt, det betyr kun at unaturlig store doser av antioksidanter inntatt gjennom kosttilskudd, ser ut til å ha en negativ effekt for idrettsutøvere og andre om ønsker å prestere best mulig.

Foto: Mattilsynet.

Referanser:
1) Bjørnsen T1, Salvesen S1, Berntsen S1, Hetlelid KJ1, Stea TH1, Lohne-Seiler H1, Rohde G1, Haraldstad K1, Raastad T2, Køpp U3, Haugeberg G1, Mansoor MA1, Bastani NE4, Blomhoff R4,5, Stølevik SB1, Seynnes OR2, Paulsen G2. Vitamin C and E supplementation blunts increases in total lean body mass in elderly men after strength training. Scand J Med Sci Sports. 2015 Jul 1. doi: 10.1111/sms.12506. [Epub ahead of print].

2) Skaug A1, Sveen O, Raastad T. An antioxidant and multivitamin supplement reduced improvements in VO₂max. J Sports Med Phys Fitness. 2014 Feb;54(1):63-9.

Comments are closed