Eksterne «cues» for teknikkforbedringer

Når man ønsker å forbedre teknikken sin i en styrkeøvelse eller i en idrett, så er det svært vanlig å fokusere på såkalte interne «cues», dette kan f. eks være cues som «bryst opp», «knær ut» el.l. Dette kan absolutt fungere godt i noen tilfeller, spesielt i øvelser som er av en rolig og kontrollert natur, men under raske og/eller komplekse bevegelser fungerer det svært dårlig sammenlignet med såkalte eksterne cues. I stedet for bryst opp kan man f. eks si «vis meg logoen på brystet ditt», og i stedet for «knær ut» kan man plassere hendene sine rett utenfor knærne og si «press knærne mot hendene mine».

20150712_Fredrik_0695

I olympisk vektløfting kan dette også være meget effektivt. La oss si at en løfter ikke fullføre draget og som er resultat drar seg framover og «hopper fram» under løftet. Et internt cue kan være «dra helt ut», mens et ekstern cue som ofte kan fungere bedre og være mye enklere å få til kan være «hopp bakover».

Wu et al. (1) forklarer:
- “…consciously focusing on the movements of a motor action disrupts automatic motor control processes that regulate coordinated movements. When athletes actively focus and consciously control their movements, they interrupt automatic nonconscious motor behavior processes that normally control movements in an efficient manner. In contrast, directing attention externally to the movement effects allows the motor control system to naturally regulate and organize motor actions. As a result, movements are unconscious, fast, and reflexive.”

Interne cues kan også ha sin plass, f. eks om man ønsker å øke muskelaktiveringen i en spesifikk muskelgruppe (f. eks ved kroppsbygging-spesifikk trening), men i de fleste tilfeller vinner eksterne cues overlegent.

KONKLUSJON:
Eksterne cues – hvor du enkelt forklart fokuserer på HVA du skal gjøre i stedet for HVORDAN, er som regel overlegent når man ønsker en teknikkendring og økt ytelse.

1) Wu WF, Porter JM, Brown LE. (2012). Effect of attentional focus strategies on peak force and performance in the standing long jump. . Journal of Strength and Conditioning Research, 1226-31. [PubMed]

Comments are closed