Bokanmeldelse: The 80/20 Principle: The Secret to Achieving More with Less, av Richard Koch

‘The 80/20 Principle’ er et prinsipp som jeg første hørte om i Timothy Ferriss sin bok The 4-Hour Workweek, og som jeg fant veldig hjelpfullt i å effektivisere alt mitt arbeid, såvel som forbedre min fritid.

The 80/20 Principle: The Secret to Achieving More with Less

Prinsippet, også kjent som ‘Pareto principle’, ‘the law of the vital few’, og ‘the principle of factor sparsity’, ble oppdaget av Vilfredo Pareto i rundt 1897, og går ut på at i de fleste situasjoner står omtrentlig 20 % av kildene for ca 80 % av resultatene, både i positiv og negativ forstand. Prinsippet er naturligvis ingen ‘regel’, men en observering. Den viser seg dog å være veldig nære sannheten i utallige situasjoner, og bruk av dette prinsippet til å analysere hva man bruker tiden sin på kan være veldig nyttig for å øke effektiviteten i arbeid, såvel som å bedre utnytte fritiden til de som virkelig gir deg glede og entusiasme.

«There are many things of which a wise man might wish to be ignorant.»
– Ralph Waldo Emerson (1803-1882)»

Dette er en flott bok som jeg så absolutt kan anbefale, men den er noe lang og bruker, ironisk nok, alt for mye tid på å forklare et egentlig ganske enkelt konsept. Det fungerer likevel godt ved at lengden på boka kan være inspirerende og få folk til å faktisk prøve ut dette, men på en annen side kan nok de aller fleste få nøyaktig samme effekt ved å lese The 4-Hour Workweek – en bok som forøvrig er blitt kritisert av mange for å kun ‘ta’ fra andres ideér og sette det inn i en bok, men i all ærlighet så er det noe av det som gjør The 4-Hour Workweek til en så god bok; den fokuserer på det som er viktig, og har lite eller ingen ‘filler’ materiell.

Men tilbake til denne boka; Det er en god og inspirerende bok, og et prinsipp som kan ha en enorm effekt på produktiviteten din. Det er nok dog ikke nødvendig å lese hele boka fra start til slutt, men å skumlese den er absolutt å anbefale.

Terningkast: 4

«The customer can have any color he wants, so long as it’s black»
– Henry Ford om hans Model-T, tidenes kanskje besteselgende bil.

Comments are closed