Hvor hardt og hvor ofte kan du trene?

Når det kommer til treningsintensitet og treningsfrekvens er overtrening et emne som ofte dukker opp, det virker som veldig mange er blitt skremt vekk fra å trene ‘for mye’, av redsel for overtrening, men hvor reelt er egentlig dette?

I et samfunn med stadig økende statistikker for overvekt og fedme, er det for mye trening vi bør advare mot? Det er klart at overtrening eksisterer, og seriøse atleter eller treningsentusiaster kan absolutt bli overtrent, og det kan ha meget negative konsekvenser både på treningen i seg selv, og hverdagen forøvrig, men hvor mange er egentlig under risiko for overtrening?

Ikke veldig mange.

Faktum er at selv om overtrening er mulig, så er det ikke noe folk flest i dagens gym rundt omkring i landet trenger å være særlig redd for, faktisk vil jeg foreslå at de fleste med fordel kan øke både treningdmengde og intensitet, men det trenger ikke å komme over dagen; øk treningsmengde og intensitet gradvis, slik at kroppen din får bygget opp sin treningstoleranse. Resultatet vil bli bedre resultater; jo mer du kan trene uten at du overgår din kropps kapasitet for å hente seg inn igjen, jo bedre resultater vil du oppnå.

Så; Tren hardt og tren ofte om du ønsker optimal framgang, men lytt til kroppen din og unngå å irritere skade og smerteproblemer. Det er også meget viktig å lære seg korrekt teknikk i øvelsene man benytter, og jeg foreslår at man holder intensiteten og vekten nede inntil man har mestret teknikken i en valgt øvelse skikkelig.


Comments are closed