Ny pers i Støt & før/etter 3 uker med trening fra Pendlay's DVD

For ca 3 uker siden så jeg Glenn Pendlay sin DVD om teknikk i vektløfting – Olympic Lifting Techniques DVD, her er en sammenligning av min teknikk før og etter 3 uker med trening.

Mitt maksløft før jeg så Pendlay’s DVD var på 90 kg (video/bilde nr. 2 nedenfor), og i går satt jeg min nye pers på 92,5 kg. 2,5 kg på 3 uker er ikke noe å rope hurra over, men nå har hovedfokuset mitt vært teknikk, og etterhvert som jeg får inn teknikken bedre vil nok vektene følge etter :)

Det er også vært å merke at mens jeg følte med gira og i bra form ved 90 kg videoen, så følte jeg med sliten i går, men likevel satt jeg altså ny pers – og det uten å misse et eneste løft! Jeg misser gjerne et par løft når jeg går for ny pers i en av vektløftingsøvelsene…

Det jeg har jobbet på er å ‘drille’ inn de forskjellige delene av løften gjennom oppdelingen Pendlay snakker om i sin DVD, samt her. Jeg har også at spesielt fokus på å starte løftet med hofta lavere, vekta mer fram på foten og knærne framfor stanga, for så å flytte vekten mot hælen gjennom første del av løftet (hvor knærne utløses og ryggen holdes i posisjon). I ‘2th pull’ har jeg hatt fokus på å smelle hofta/lårene hardt inn i stanga, og de siste dagene har jeg også trent på å droppe ned raskere og ta imot stanga i en lavere posisjon, slik at jeg ikke trenger å løfte den like høyt, og dermed kan løfte mer..


Comments are closed