Bokanmeldelse: Buzzed: The Straight Facts About the Most Used and Abused Drugs from Alcohol to Ecstasy (Third Edition) (Cynthia Kuhn, Scott Swartzwelder & Wilkie Wilson)

Jeg synes temaet om rusmidler meget interessant. Jeg synes det er ganske utrolig hvordan spesifikke stoffer i planter, og naturligvis kjemiske framstile stoffer, kan ha slike dramatiske effekter på vår fysiske og psykiske funksjon. Buzzed er den første boka jeg har lest om rusmidler – og  jeg fant den ekstremt lærerik og veldig godt skrevet.

Personlig har jeg forøvrig brukt relativt få rusmidler, de eneste ‘narkotiske’ stoffene jeg har prøvd er marihuana og efedrin. Jeg er også av den oppfatningen at vi idag har et overdrevet forbruk av legemidler/rusmidler, og at dette kan ha uheldige effekter. Men nok om det, tilbake til boka;

Buzzed: The Straight Facts About the Most Used and Abused Drugs from Alcohol to Ecstasy (Third Edition) (Cynthia Kuhn, Scott Swartzwelder & Wilkie Wilson)

På coveret til Buzzed står det ‘JUST SAY KNOW’, er utsagn jeg liker veldig godt. Både jeg og forfatterne av boka har den oppfatningen at økt fokus på kunnskap kan gi bedre resultater enn dagens enorme pengebruk på ‘nei-kampanjer’, som ikke ser ut til å fungere veldig godt. Dette tas også opp i et av de siste kapitlene i boka – ‘legal issues’ (s. 285-295). Så forfatterne sier heller ‘just say know’ enn ‘just say no’.

Boka består av to deler, den første og desidert største delen tar for seg faktainformasjon om mange av de mest brukte rusmidlene – alt fra koffein og reseptfrie smertestillende, til tyngre rusmidler som heroin, kokain og amfetamin – og alt imellom. Se ‘taggene’ nederst i denne artikkelen for en oversikt over noen av de stoffene og kategoriene som tas opp. Kapitlene er bygget opp på en flott måte hvor du først finner en generell oversikt over rusmiddelet, hva det gjør og hvordan det fungerer, før resten av kapitlene går dypere inn på alle temaene om det rusmiddelet. Boka er objektivt skrevet, og gir det faktainformasjon uten noe tull. Den andre delen av boka tar for seg det grunnleggende om hvordan hjernen og rusmidler fungerer, samt spørsmål rundt lovlighet og straff, dog fra et Amerikansk standpunkt. Selv om du ikke kan noe om dette fra før av, vil denne boka gi deg god, grunnleggende informasjon om hvordan hjernen vår fungerer. Dette er helt klart avansert og kan til tider være tungt å lese, men jeg føler at denne boka beskriver det på en så god og lettfattelig måte som mulig, og jeg har selv lært veldig mye interessant.

Boka fungerer flott både som et oppslag når du ønsker å sjekke ut noe spesifikt, og som en bok du kan lese fra start til slutt for å lære om rusmidler. Jeg har ikke bare lest boka, men pugget den. Jeg gjør ofte dette, da jeg lærer mye mer av å lese ting flere ganger, og skrive opp rikelig med notater med den viktigste og mest interessante informasjonen – som jeg lett kan slå opp igjen ved en senere anledning, samt bruke for framtidige artikler. Det tar nok minst 10 ganger så lang tid å fullføre en bok på denne måten, men jeg lærer også mye, mye mer.

I oppsummering, så er Buzzed: The Straight Facts About the Most Used and Abused Drugs from Alcohol to Ecstasy (Third Edition) (Cynthia Kuhn, Scott Swartzwelder & Wilkie Wilson), en fantastisk bok om du ønsker å lære det viktigste og mest essensielle om hvordan rusmidler fungerer, hva slags effekt de har, dets historie, og hvilke bivirkninger og andre uheldige effekter du risikerer, både ved korttids og kronisk bruk.

Terningkast: 6

Marihuana