Flere overlever alvorlig sykdom, mm. -> Trening & Kosthold; Verdt å lese, Utgave 36

Utgave 36 – I denne utgaven:
Nøkkeltallrapport for helsesektoren 2010: Flere overlever alvorlig sykdom (av Helsedirektoratet)
– Vann bygger muskler (av Robert Eilertsen)
– Hva om: tøyning er bortkastet tid? (av Eirik Sandvik)
– Hvorfor valgte du den treningsmåten du følger? (av Eirik Sandvik)
– Treningsprogram for styrketrening – De 10 “hemmelige” ingrediensene!(av Eirik Sandvik)
– Jeg makser i frontbøy :)

“Absorb what is usefull, discard what is useless, and add what is uniquely your own.”

– Bruce Lee

Nøkkeltallrapport for helsesektoren 2010: Flere overlever alvorlig sykdom: Helsedirektoratets har kommet med sin siste rapport om vår helse – og det ser meget lovende ut, vi lever lenger og bedre enn noengang før.
– En virkelig sterkt statistikk i mine øyne er at mens vi i 1980 hadde 849 dødsfall per 100 000 innbyggere per år, så ligger det nå på 565. Dødeligheten har falt med hele 1/3!
– Levealderen øker 1 år hver 5. år – det er rett og slett utrolig; det tilsvarer 12 minutter i timen!
– I aldersgruppen 16-24 år er aldersgruppen som røyker tobakk daglig halvert fra 2000-2009.
– Vi blir feitere og feitere..
-> Se en videopresentasjon av den nye rapporten (3/4 time).
-> Les mer.
-> Se hele rapporten.

«Those interested in ‘radical life extension’ should make it their immediate goal to live through the next 20 or so years, in order to see advances like DNA reprogramming and submicroscopic, cell-repairing robots…»

– Ray Kurzweil (annerkjent forsker).

Helsedirektoratet

Vann bygger muskler: En interessant post fra Robert Eilertsen som ser på viktigheten av å drikke tilstrekkelig med vann før/under/etter trening.

Vann. Foto: Roger McLassus (Some rights reserved)

Hva om: tøyning er bortkastet tid? En flott liten drøftingsartikkel fra Eirik Sandvik; trenger vi egentlig tøying osv. om vi heller beveger oss mer? Altså driter i PC og dagliglivet og heller flytter ut i skogen og leker og klarter og jakter på dyr? ;)

Hvorfor valgte du den treningsmåten du følger? Forstå hvorfor noen anbefaler A, mens andre anbefaler B: En flott artikkel fra Eirik Sandvik om hvorfor hananbefaler det han gjør. «Benytt periodiseringen og metodene til en styrkeløfter med innslag av metodene til en kroppsbygger etter behov og vektlegg funksjonaliteten til en idrettsutøver og innslag av øvelser fra vektløfting sammen med forebyggende nøkkelmomenter fra behandlingsyrker.»

Treningsprogram for styrketrening – De 10 “hemmelige” ingrediensene!

Nok en kjempegod artikkel fra Eirik Sandvik;
«- Ingrediens #1 – Individuell evaluering og testing av DEG, DITT unike utgangspunkt og DINE behov.
- Ingrediens #2 – En skikkelig oppvarming!
- Ingrediens #3 – Gå for maks!
- Ingrediens #4 – Eksplosivitet er en mangelvare – fiks det!
- Ingrediens #5 – Metabolsk trening
- Ingrediens #6 – Kjernetrening
- Ingrediens #7 – Benytt deg av din egen kroppsvekt!
- Ingrediens #8 – Skadeforebyggende trening – bruk hue
- Ingrediens #9 – Progresjon
- Ingrediens #10 – Frekvens«

Jeg makser i frontbøy :)

Comments are closed