Varier Koffeininntaket ditt for Supergira Treningsøkter

Det er allment kjent at koffein gjør deg mer våken og ‘gira’, og kan øke ytelsen i fysiske såvel som mentale aktiviteter (1). Et av problemene er dog at toleranse til koffein, som med andre psykoaktive stoffer, oppstår ganske raskt (2).

Foto: Julius Schorzman - www.assembleme.com

Enkelt og greit; om du drikker kaffe daglig, vil det ikke lenger ha samme ‘stimulerende’ effekt som om du tok det for første gang, dette er vel også allment kjent.

For å opprettholde effekten du fikk første gang, vil du, igjen som med andre psykoaktive stoffer, være nødt til å øke doseringen. Dette er jo også årsaken til at så mange får problemer med skadelige narkotiske stoffer.

Koffein trenger ikke å være skadelig på noen måte, men det sier seg selv at du ikke kan øke inntaket i det uendelige uten å komme i problemer, så det er rett og slett ikke et alternativ. Jeg har dog et enkelt tips for deg som ønsker å bruke koffein for å føle deg ekstra ‘gira’ før treningsøktene dine: Hold ditt daglige kaffe/koffein-inntak lavt eller ikke-eksisterende, og ta en større enn normal kopp/dose før harde treningsøkter.

Slik ser for eksempel mitt kaffeinntak ut om dagen;
Morgen: 1 kopp (<-2 dl)
Formiddag, dager uten trening: 1 kopp (<-2 dl)
Formiddag, dager med trening: 1 stor kopp (ca 4 dl)

Jeg er ikke slavisk med dette inntaket, det er aldri positivt å være slavisk med noe som har med kosthold å gjøre, men de aller fleste dager er kaffe-inntaket mitt som beskrevet ovenfor.

That’s it! Enkelt, men effektivt.


Referanser:
1) Goldstein ER et al. International society of sports nutrition position stand: caffeine and performance. J Int Soc Sports Nutr. 2010 Jan 27;7(1):5; Pubmed.
2) Roland R. Griffiths and Geoffrey K. Mumford. Caffeine : A Drug of Abuse? American College of Neuropsychopharmacology; artikkel.

Comments are closed