Lynraskt ned i vekt med PSMF (Protein Sparing Modified Fast)

Etter å ha lest Lyle McDonald sin bok ‘The Rapid Fat Loss Handbook‘, har jeg bestemt meg for å prøve meg på en ekstrem slankediett, kalt PSMF – ‘Protein Sparing Modified Fast’.

Jeg følger i all hovedsak Lyle McDonald’s anbefalinger for dette – han vet utvilsomt hva han snakker om, men jeg velger å kombinere det med periodisk faste, aka. Martin Berkhan’s Leangains protokoll.

Når et gjelder Lyle’s bok, kan jeg absolutt anbefale den. Merk at dette er en ganske så lettlest bok, beregnet mer for massene enn de fleste av Lyle’s bøker, som gjerne er veldig tekniske og litt ‘tørre’ å lese. Denne boken, er dog for alle! Jeg personlig kan ikke si jeg lærte noe særlig nytt av boken, men den var likevel verdt kjøpet, enkelt og greit for å se hvordan Lyle i praksis setter opp en PSMF-diett.
Jeg fant det spesielt interessant å se hvor stor forskjell han har i dietten ettersom hvor mye kroppsfett og LBM (‘Lean Body Mass’, altså din totale vekt minus kroppsfettet) du har.

Mitt forsøk; Her er mitt kostholdsprogram basert på Lyle McDonald’s Rapid Fat Loss Handbook og mine egne preferanser. Merk dog at treningen min i denne perioden nå dessverre ser ut til å gå til helvete.
-> Start: 1/10 ’10
<- Slutt: 12/10 ’10, etterfulgt av 3 dager moderat Refeed.

Måltidsplan:

Foto: Julius Schorzman – www.assembleme.com

Morgen:

- Litt Kaffe, Grønn Té og 1-3 stk. AST-SS Dymetadrine Xtreme.
Aktiveringsøkt/Morgentur:
- 1 scoop AST-SS VP2 eller 10 g SciVation Xtend (BCAA’s++) før-under-etter
= 23 g prot – 2 g karbs – 0 g fett -> 100 kal.
Formiddag – 1 t før trening:
- Kaffe, Grønn Té….
Trening – 5 min før:
- 1 scoop AST-SS VP2 eller 10 g SciVation Xtend
= 23 g prot – 2 g karbs – 0 g fett -> 100 kal.
Måltid 1:
- Litt kaffe og evnt. 1 stk. AST-SS Dymetadrine Xtreme
- 1 stk. AST-SS MultiPro 32X, 2×200 mg NOW Magnesium Citrate, 10 x NOW Omega-3 (10 g fiskeolje -> 1,8 g EPA, 1,2 g DHA) – Evnt. Tran, 1 stk. NOW 5000 IU D-vitamin, 5 g AST-SS Micronized Creatine.
- 1 x 300 g Q SKYR Naturell eller Tine Kesam Mager.
- 1 scoop AST-SS VP2
- 1 x 170 g FirstPrice tunfisk i vann.
- 1 Agurk (≈300 g)
- Rikelig med mineralsalt; natrium og kalium (f. eks Seltin)
= 104,1 g prot – 21,9 g karbs – 12,4 g fett (hvorav 11,5 g fra fisk) – 1,5 g fiber  -> 611 kal

Brokkoli – Bilde av Fir0002 – www.flagstaffotos.com.au

Måltid 2:
- 3 filéter magert kjøtt (≈465 g) (kuttet i biter og stekt/kokt med litt vann i en panne – ingen behov for olje eller smør da)
– 1/2 kg brokkoli
= 121 g prot – 9 g karbs – 10,8 g fett – 15 g fiber -> 626 kal

Totalt: 271 g protein – 35 g karbohydrater – 23 g fett – 17 g fiber -> ≈1 440 kalorier

Viktig om stimulanter: Jeg har valgt å inkludere en ganske stor mengde stimulanter i dietten, da det kan hjelpe med å holde treningsintensitet og overall ‘energi’ oppe under en slik drastisk diett. Det er dog ikke noe man trenger å gjøre, og man må selfølgelig velge det selv, om man skal prøve seg på en slik diett. Alle slike stimulanter kan ha bivirkninger, men er som regel trygge om du holder doseringen innenfor rimelige områder. Efedrin er på WADA’s (World Anti-Doping Agency) dopingliste, det er såvidt jeg kan se ikke ulovlig å eie i Norge – men ulovlig å selge og kjøpe uten resept. Et alternativ til efedrin er produktet Jack3d fra USPlabs, som er det mest solgte produktet på bodybuilding.com i år. Jack3D er også på WADA’s dopingliste. Disse midlene anbefales ikke. Ingen slike stimulanter bør brukes av personer med høyt blodtrykk. Lyle McDonald går forøvrig selv litt mer inn på efedrin og flere stoffer i slankepiller i boken.

OPPDATERT 7/10: Min erfaring etter 4 dager.
Grunnet min skade/smerte i brystet, valgte jeg å avslutte dietten etter kun 4 av de planlagte 11 dagene. Dietten gikk bra, og jeg hadde ingen store problemer med
sult, og jeg tror at jeg uten problem kunne ha fortsatt med den, men jeg føler at tilstrekkelige med kalorier er lønnsomt for å bli frisk så raskt som mulig fra skaden, og når jeg ikke får trent pga. skaden, vil jeg uansett ikke få sett nøyaktig hvilken effekt denne dietten har på styrken.
Jeg kommer derfor til å prøve meg på denne dietten på nytt så fort jeg er frisk igjen – jeg poster en ny artikkel om det da.

Mine resultater etter 4 dager med dietten, etterfulgt av 2 dagers refeed, er en vektnedgang på ca 0,9 kg – fra 76,1 til 75,2 kg.

Comments are closed