Bokanmeldelse: 'Born to Run' av Christopher McDougall

Vi har mer avanserte løpesko enn noensinne, med tykke super-dempende såler som ifølge produsentene er så bra, men likevel blir løpere mer skadet nå enn noensinne før, og minst 30 % av alle løpere er skadet hvert eneste år (van Gent et al., 2007).

Et eller annet må da være galt? Dette er spørsmålet Christopher McDougall stilte seg når han skrev boken ‘Born to Run: The Hidden Tribe, the Ultra-Runners, and the Greatest Race the World Has Never Seen.’

Jeg har nå lest ferdig boken, og må si at det er en av de beste bøkene jeg har lest; Den er ikke bare veldig læringsrik, men også morsom å lese med en flott skrivestil med rike beskrivelser av personer, steder og hendelser.

McDougall begynner boken midt i Mexico, hvor har er på leting etter en Mexikansk stamme med navn Tarahumara, kjent for deres lang-distanse løping og gammeldagse livsstil – de fleste av dem bor fortsatt i huler rundt Copper Canyon, et område Sør-Vest i den Mexikanske staten Chihuahua. Det er denne historien boken er bygget på, men på en flott måte inkluderer McDougall også en rekke underhistorier med mye læringsrik informasjon. Nå ser jeg ingen grunn til å skrive så mye mer om handlingen i boken her, men jeg vil si at det er en veldig god, underholdende og læringsrik bok – som jeg vil anbefale for alle som er interessert i trening og helse, og naturligvis spesielt løping. Men det må sies at jeg ikke var spesielt interessert i løping før jeg leste denne boken, men den falt like vel meget godt i smak helt fra begynnelsen, og slik boken er skrevet vil jeg si at det er en flott bok for absolutt alle, uavhengig av dine mål og interesser, og om du selv løper eller jogger – enten det er hver dag eller kun noen ganger i året, eller ønsker å begynne med det, så kan/vil denne boken endre livet dit til det bedre, det har den helt klart gjort for meg!

I bunn og grunn handler boken om løpeteknikk, og hvordan den moderne, hæl-dempede løpeskoen har endret vår teknikk til det dårligere. Det er veldig mye som nå tyder på at ved å løpe barbeint, eller i det minste med tynne ‘gammeldagse’ sko, kan man drastisk minimere sjansene for de mange løperelaterte skadene vi ser idag. Jeg har kun løpt slik i et par uker nå, men har allerede merket en stor forskjell; for det første er det ingen tvil om at belastningen mot bakken er mye mer generøs på kroppen min, og problemer jeg tidligere har hatt med smerter på innsiden av leggene, samt i knærne, er allerede blitt borte – selv om jeg nå har løpt mye mer enn jeg har gjort tidligere, da jeg kuttet ned på løpingen som et resultat av de nevnte smertene.

Jeg vil komme tilbake med en egen artikkel som tar for seg mer om barbeint/tynn-sålet løping, men vil uansett anbefale dere å lese denne boken 🙂

Boka kjøpes billigst i Paperback format hos Amazon.co.uk, men kan også fås i Hardcover format.

Intervju med forfatter Christopher McDougall: